powered by

Emily Ansenk

Email: communicatie@kunsthal.nl
Tel: (0)10 - 44 00 365

Kunsthal Rotterdam

Stel jezelf kort voor
Ik ben Emily Ansenk en sinds 2008 directeur van de Kunsthal Rotterdam.
Een prachtige en dynamische baan in een van de leukste culturele instellingen in Nederland. Ik ben geboren in 1970 in Amsterdam en heb in Utrecht kunstgeschiedenis gestudeerd. Ik begon mijn loopbaan in de kunstwereld als curator van de ING Collection en was oprichter en directeur van het particuliere Frisia (later Scheringa) Museum. 

Als directeur/bestuurder van de Kunsthal ben ik verantwoordelijk voor het beleid, strategie, financiën, organisatie en programmering van de Kunsthal. De afgelopen jaren heb ik samen met mijn team veel succesvolle tentoonstellingen mogen organiseren, zoals Edward Hopper and His Time, Jean Paul Gaultier, Keith Haring, Peter Lindbergh, Hyperrealisme Sculptuur en Actie <-> Reactie.

De kernactiviteiten van jouw bedrijf
De Kunsthal Rotterdam is in haar 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de toonaangevende culturele organisaties in Nederland. De Kunsthal is feitelijk geen museum, zij heeft immers geen eigen collectie, maar opereert wel in het museale veld. De kerntaak van de Kunsthal is het organiseren van een divers en contrastrijk programma van tentoonstellingen en activiteiten in – en vaak ook rondom - het iconische gebouw van Rem Koolhaas in het Museumpark
in Rotterdam.

Wat is onderscheidend aan jouw organisatie?
Er zijn altijd meerdere tentoonstellingen tegelijk te zien. Grote namen en publiekslievelingen naast kleine pareltjes, onbekende kunstenaars en verborgen collecties. We programmeren altijd gevarieerd en contrastrijk en zijn toegankelijk voor een breed publiek. Met de vaak spraakmakende tentoonstellingen en de vele activiteiten weet de Kunsthal steeds weer nieuw publiek aan zich te binden. De bijzondere architectuur draagt extra bij aan de verrassing en zorgt ervoor dat je al dwalend steeds weer iets nieuws ontdekt. Ook organiseren we veel activiteiten en publieksevents en ook dit aanbod is heel divers. Van masterclasses voor studenten tot dansen in het park tijdens Kunsthal LIVE op zondag. We werken hiervoor samen met veel partners in de stad Rotterdam. 

Waarom ben jij de Zakenvrouw van het Jaar?
Ik vind het belangrijk om door middel van deze nominatie te kunnen laten zien wat cultureel ondernemerschap inhoudt. Als directeur van een non profit organisatie moet je zowel zakelijk en competitief zijn als open en transparant. Het is continue scherp aan de wind zeilen en met weinig geld veel voor elkaar krijgen. Samenwerken is daarbij het sleutelwoord. We vormen met de Kunsthal een brug tussen de gemeente, de creatieve sector en het bedrijfsleven en ik neem deel aan verschillende zakelijke netwerken. Mijn vizier is altijd naar buiten gericht, we zijn een open instelling en hebben te maken met vele soorten stakeholders. 

Ik ontwikkel nieuwe initiatieven en bouw aan een groot nationaal en internationaal netwerk, zodat we talent kunnen stimuleren en grote kunstenaars naar Rotterdam weten te halen. Dat doe ik natuurlijk niet alleen maar met een fantastisch team en vele partners. Naast sturing geven aan mijn team, wil ik ook mijzelf scherp houden. In 2016 heb ik deelgenomen aan het Getty Leadership Programma in Los Angeles. Een verrijkende ervaring die mij heeft gestimuleerd onze groeistrategie succesvol verder te ontwikkelen. Begin januari ontvingen we de Rotterdam Marketing Award 2018, een toekenning voor een persoon of organisatie die het meest heeft bijgedragen aan het positieve imago van de stad Rotterdam in binnen- en buitenland. Ik ben enorm blij met deze mooie erkenning uit de stad, ook voor onze samenwerkende partners. Als dit nu bezegeld wordt met de titel Rotterdamse Zakenvrouw dan ben ik echt trots, omdat het laat zien dat we voor dit succes heel hard hebben gewerkt.